Beli Kanta Sentuh atau Contact Lens Online...OMG!!


Assalamualaikum dan salam ceria semua,

Pada pengamatan saya, pembelian kanta sentuh secara online especially kanta sentuh di Malaysia mula meletop semenjak kebelakangan ini. Harga yang tersangatlah murah dan mudah dibeli adalah antara faktor utama yang menggamit-gamit online buyer ni. And almost all of them are women.. Sorry dear but this is very true. Tapi saya juga bukanlah nak salahkan 100% to  those naive buyer. And my intention is not to blame the online seller also. Just nak educate people through what I think good for people to practice. No offense ok :)

KONSEP CONTACT LENS
Sebelum saya melalut lebih jauh lagi, saya nak terangkan dahulu konsep kanta sentuh ni. Kanta sentuh adalah salah satu alat bantuan penglihatan and the function is exactly same as your spectacles. Terdapat juga fungsi yang lain seperti kosmetik dan terapeutik but this is more to clinical use. Perbezaan yang ketara daripada spectacle adalah dari segi pemakaiannya di mana pemakaian kanta sentuh memerlukan sentuhan dengan kornea. Sentuhan dengan kornea nilah yang menyebabkan pemerhatian yang lebih perlu diberikan semasa pemakaiannya.
SEBENARNYA kanta sentuh diibaratkan seperti ubat. Yes ubat! Terdapat dua kategori ubat iaitu ubat over-the-counter (OTC) dan ubat Preskripsi (Prescription Drug). Simply put, ubat OTC ialah ubat yang boleh dibeli sendiri oleh pesakit di farmasi-farmasi manakala Prescription Drug pula ubat yang tidak boleh dibeli oleh pesakit tanpa surat preskripsi dari doktor. Berbalik kepada hal contact lens tadi, contact lens tergolong di dalam kumpulan "ubat Preskripsi" dan mereka yang nak membelinya perlu dapatkan preskripsi dari Optometris atau Optician yang berlayakan. Sure ramai yang tertanya-tanya Why!?Oh tidak..Kenapakah itu!??Perlu ke? Jawapan saya YES! It must be categorize in prescrition product.
Untuk details info berkenaan Prescription Contact Lens, klik pada link di bawah ni.. Panjang lebor saya terangkan...


MASALAH DENGAN KANTA SENTUH ONLINE
Jika anda refer kepada link artikel di atas, masalah pembelian kanta sentuh warna online adalah sama dengan  masalah pembelian kanta sentuh tanpa preskripsi. Again, no eye check-up and any eye measurement. Pembelian adalah semata-mata mengikut citarasa pembeli sahaja. Ini akan secara tak langsung mendedahkan pemakai kanta sentuh memakai kanta sentuh yang salah dengan mata mereka.

My experience at one of the famous university in Malaysia, coincidentally saya terjumpa ramai pelajar yang membeli kanta sentuh warna secara online. Murah tu memang murah dan bertambah teruknya the contact lens seller claim contact lens tu jenis untuk pemakaian 6 bulan ke setahun!OMG!!

Sorry to say, melihat kepada packaging kanta sentuh tu memang saya tak confident dengan produk ni.  FYI setiap kanta sentuh yang dijual perlu melalui proses kelulusan FDA. Untuk kanta sentuh yang diluluskan, perlu dicetak dengan water content percentage, base curve (BC), diameter dan bahan kanta sentuh tersebut diperbuat. Unfortunately, kat packaging kanta sentuh tu diameternya sahaja yang dicetak. Mentang-mentangla kanta senth jenis nak besarkan mata. Dia print diameternya aje.Amboih!


Apa Saya Jumpa Pada Mata Pesakit Saya Yang Pakai Kanta Sentuh Warna Ni OMG!!
Inilah perkara yang saya nak kongsi dengan anda semua. Saya bukan sembang-sembang kosong nak tuduh kanta sentuh yang diorang beli tu tak bagus, tapi memang tak sesuai! From my observations, kanta sentuh tersebut melekap secara ketat (tight) pada kornea pemakai. This is very dangerous for cornea  sebab akan berlaku kekurangan oksigen then hypoxia pun akan berlaku. Boleh dikatakan semua pemakai kanta sentuh warna ni untuk tempoh jangka masa 6 bulan ke atas, mengalami masalah di bawah:
Giant Papillary Conjunctivitis
Ini dipanggil sebagai Giant Papillary Conjunctivitis. Ia berlaku di bahagian tarsal plate iaitu di belakang kelopak mata atas. GPC ni berlaku dari saiz yang kecil dan jika lambat bertindak akan jadi seperti gambar di sebelah dan mungkin lebih teruk lagi. Jika anda rasa seperti tak selesa dengan mata, selak-selaklah kelopak mata tu yek..
Neovascularization
Salur darah sepatutnya tiada di bahagian kornea tetapi jika ada salur darah baru tumbuh di kornea, kita panggil sebagai Neovascularization seperti ditunjukkan di dalam gambar sebelah. Ia terjadi disebabkan pemakaian kanta sentuh yang terlalu lama melebihi recommended time and also disebabkan kanta sentuh yang terlalu ketat. Salur darah ni boleh tumbuh lebih panjang lagi.
Ini hanyalah tanda-tanda permulaan masalah yang disebabkan pemakaian kanta sentuh yang tak sesuai. Jika tidak ditangani dari awal, kornea yang memang bersifat fragile akan terdedah kepada masalah yang lebih teruk iaitu Corneal Ulser seperti gambar di bawah.

Gambar di sebelah ni menunjukkan kornea yang dah berkabut atau hazy. Pada keadaan ini keadaan mata terasa sangat-sangat sakit kerana saraf yang terletak di kornea dah terdedah. Tengok di bahagian bawah gambar terdapat neovascularization di situ. At this level of eye condition, sangat sukar untuk diubati..Kes ni saya pernah jumpa di kawasan pedalaman terjadi pada budak sekolah yang pakai kanta sentuh tak ikut cara..


 Akhir sekali, saya menyeru kepada semua rakyat Malaysia supaya sayangi mata anda semua. Dapatkan pemeriksaan mata dari Optometris atau Optician sebelum beli apa-apa produk online which is not so reliable to us. To all parents, please check anak-anak kot2 ada yang beli kanta sentuh tanpa pemeriksaan. Please please please...

P/S: Kepada penjual-penjual kanta sentuh yang membaca artikel ni janganlah marah yek sebab saya bukan nak potong line korang berniaga tapi saya nak elakkan korang dari turun naik mahkamah sebabkan mata anak orang buta. Dan kepada pembeli pula, jangan la marah saya sebab saya hanya jalankan tugas saya untuk membantu anda semua. Selamat Hari Wanita Sedunia!PEACE ALL!

3 Comments
Disqus
Fb Comments
Comments :

3 ulasan:

  1. jika pakai ikut cara dan disiplin, insyaAllah takde ape yg perlu dibimbangkan..

    BalasPadam
  2. pertanyaan3:03 PTG

    Salam,

    Bagaimana untuk membuat pemeriksaan mata untuk pakai CL. seperti admin terangan kena membuat pemeriksaan untuk mengikut kesesuaian pemakai. mengikut pengalaman saya setiap kali saya membeli CL, penjual (Kedai) tidak membuat sebarang pemeriksaan. saya dengan mudah membeli di kedai tanpa apa-apa masalah. Mohon pihak admin terangkan, terima kasih

    BalasPadam

Blog-Blog Lain Yang Menarik