Kesan Permainan Video Ke Atas Penglihatan Kanak-Kanak


Assalamualaikum.....

Pekabo pembaca2 blog skalian....?? Diharap sumenye sihat2 belaka disamping orang2 tersayang...eheh... Rasenye tak terlambat lagi untuk kami mengucapkan selamat Hari Raya Qurban kepada muslimin dan muslimat diseantero dunia....

Untuk post kali nih, kami nak menyentuh pasal permainan video (video games) dan hubungan nya dgn kesihatan mata terutamanya mata kanak2... Nak kate kanak2 je yang kene mengena dgn permainan video ni pun takleh gak pasal orang dewasa pun kadang ade gak yang bantai layan...haha.... Contohnya kami nih... Baru je berhempas pulas menghabiskan game di bawah ni...



Ninja Gaiden II : memerlukan daya tumpuan dan skill yang tinggi untuk mengkhatamkan game ni...huhu


Abaikan selingan di atas..hehe... Kami tekankan di sini signifikan permainan video kepada kanak2 berbanding orang dewasa adalah disebabkan mata dan sistem penglihatan kanak2 masih lagi dalam peringkat perkembangan. Oleh sebab itu, apa je tabiat yang dapat memberi gangguan kepada sistem penglihatan dikhuatiri dapat memberikan kesan jangka masa panjang kepada mata kanak2 tersebut...

Ramai ibu bapa tertanya2 adakah permainan video dapat memberikan kesan kepada kesihatan anak2. Pakar2 kesihatan kanak2 menyatakan penglibatan kanak2 dengan permainan video yang berlebihan boleh mengakibatkan obesiti dan perubahan kelakuan ke arah yang lebih agresif.. Tetapi, tahukah anda pendedahan kanak2 terhadap permainan video dapat memberikan kesan kepada penglihatan?

Aktiviti pemainan video dalam tempoh yang berlebihan tanpa rehat yang cukup akan membawa simptom yang sama seperti kesan penggunaan komputer berlebihan kepada mata golongan dewasa. Pendedahan yang berlebihan kepada skrin TV dapat menyebabkan iritasi pada mata, pening kepala, penglihatan ganda dan gejala mata kering kepada kanak2.




Kanak2 kebiasaan nya akan begitu fokus kepada permainan video sehingga duduk didepan skrin berjam2 tanpa berehat. Antara kesan2 yang nyata kepada mata akibat permainan video berlebihan :

1. Masalah Fokus

Berbeza dengan melihat pada teks bercetak (surat khabar atau buku), objek pada skrin video adalah terdiri daripada pixels. Ini bermaksud objek pada skrin terdiri daripada himpunan 'dots' (titik) yang akan membentuk objek. Mata manusia perlu memfokus dengan lebih kuat untuk menampakkan objek yang terdiri dari pixels lebih sharp. Fenomena ini menyebabkan mata kanak2 akan cepat letih berbanding aktiviti membaca buku.



Pixel yang 'raw' : teknologi permainan video kini dapat mencantumkan cebisan pixel seperti ini menjadi imej2 yang seakan2 'real'


Teks dalam buku adalah objek yang pegun/nyata dan otak kanak2 dapat mentafsirkan jarak sebenar antara mata dan buku. Bagi objek dalam permainan video, jarak sebenar objek ke mata adalah tidak tetap dan berubah2. Ini menyebabkan mata kanak2 terbabit berasa cepat penat dan daya tumpuan yang melampau akan memberikan kesan terhadap penglihatan jauh untuk beberapa jam selepas berhenti bermain.

2. Iritasi Mata

Jika diperhatikan, kanak2 yang sedang bermain permainan video pastinya akan kurang berkelip. Kelipan mata yang kurang akan menyebakan gangguan terhadap pengaliran air mata pada permukaan depan mata. Akibatnya mata akan berasa kering dan jika dibiarkan dalam jangka masa yang lama akan mengganggu sistem pengaliran air mata apabila kanak2 terbabit telah dewasa.

Mata yang kering akan meyebabkan mata terasa seperti berpasir serta pedih. Sistem pengaliran air mata yang terganggu akan menyebakan mata akan sentiasa kelihatan 'berlinang' pada kelopak mata bawah akibat air mata tidak dapat tersebar secara rata pada permukaan kornea/sklera.


Jika anak2 tuan2 dan puan2 amat gemar bermain video games galakkan mereka untuk berhenti berehat dengan kerap. Setkan masa 20 minit untuk anak2 bermain dan 5 minit untuk berehat dan galakkan mereka memandang objek jauh semasa 5 minit berehat itu. Kalau mereka nak sambung main lagi lepas tu tak jadi masalah, tetapi suruh mereka berhenti kembali selepas 20 minit...:)



Untuk pengetahuan korang, Jarak skrin yang dicadangkan bagi permainan konsol seperti Sony Playstation, Microsoft X-Box, Nintendo Wii dan sebagainya adalah 6 kaki dari mata (2.5 meter). Pemantauan yang rapi terhadap tabiat permainan video anak korang adalah penting untuk mencegah masalah penglihatan yang berkekalan apabila mereka meningkat remaja..

Orait....Sampai bertemu lagi... Kami nak sambung main Winning Eleven 2010 nih....haha...

adios...


'YOUR EYES COMPANION'


2 Comments
Disqus
Fb Comments
Comments :

2 ulasan:

  1. Get a chance to win 4GB Kingston Data Traveler USB Flash Drive or 250GB Maxtor Portable External Hard Disk.

    Please visit:
    http://emilayusof.com/2010/01/blog-survey/

    BalasPadam
  2. artikel mengenai kesan buruk bermain video games

    http://www.malaysiandigest.com/frontpage/282-main-tile/532172-video-games-ruined-my-life-good-thing-i-have-two-extra-lives.html

    BalasPadam

Blog-Blog Lain Yang Menarik